Dogoterapia w DCA

Dogoterapia w Dziennym Centrum Aktywności PSONI Koło w Świdniku

Dogoterapia to jedna z form wsparcia, którą oferujemy naszym beneficjentom w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środków PFRON „Małymi krokami do sukcesu”.

Czym jest dogoterapia?

logo PFRON

Dogoterapia (kynoterapia) jest metodą wspomagającą wszechstronny rozwój dziecka. Zajęcia z udziałem psa wspierają prowadzone oddziaływania, specyficznie dostosowane do każdego uczestnika. Obecność zwierzęcia stanowi atrakcję oraz motywację do podejmowania różnych, nieraz trudnych aktywności. Odpowiednio przygotowany pies pełni rolę motywującą - pobudza oraz zachęca do działania. Cechą charakteryzującą dogoterapię jest przyjazna atmosfera panująca na zajęciach. Dzięki obecności psa ćwiczenia oraz zadania wykonywane są chętnie oraz z dużym zaangażowaniem.

Zajęcia prowadzone w obecności psa przyjmują różną formę i mają różne cele. Wyróżniamy:

  • AAA (AnimalAssistedActivity – z ang. aktywność przy asyście zwierzęcia) – ta forma terapii świetnie sprawdza się jako wsparcie motywacyjne, edukacyjne, rekreacyjne i terapeutyczne. Cechą wyróżniającą AAA jest to, że cele terapeutyczne są planowane długofalowo. Sesje są też dość nieformalne: terapeuci nie muszą prowadzić rzetelnych notatek, samo spotkanie jest nastawione na spontaniczną interakcję, a długość jego trwania nie jest z góry określona. Zajęcia AAA są prowadzone grupowo.
  • AAT (AnimalAssistedTherapy – ang. terapia przy asyście zwierzęcia) – konkretne działanie terapeutyczne, które jest ukierunkowane na realizację wyznaczonego celu. Spełniający ustalone wyraźnie kryteria pies jest integralnym elementem procesu terapeutycznego. W odróżnieniu od AAA, spotkania AAT są zaplanowane i mają powodować wyraźną poprawę w samopoczuciu i kształtowaniu relacji przez daną osobę. AAT mogą być prowadzone grupowo lub indywidualnie, często spotyka się też formę mieszaną. Każdy uczestnik ma określone zadania i postawione przed sobą cele, sam proces terapeutyczny jest opisywany w rzetelny sposób przez terapeutów.

Dzieci w trakcie dogoterapii rozwijają mowę i wzbogacają zakres słownictwa, pracują nad kompetencjami społecznymi, przełamują lęk. Odpowiednio zaplanowane aktywności podczas zajęć wspomagają budowanie poczucia własnej wartości, pewności siebie. Rozwija się również koncentracja, koordynacja ruchów oraz orientacja w przestrzeni. W trakcie zajęć stymulowane są różne zmysły. Przebywanie w obecności zwierzęcia podnosi aktywność, uczy samodzielności i odpowiedzialności, łagodzić stres, samotność.

Ważnym aspektem zajęć dogoterapii jest edukacja dotycząca prawidłowych zachowań wobec psów jak i innych zwierząt. W trakcie zajęć konieczne jest przestrzeganie zasad bezpiecznego kontaktu z psem, w taki sposób, aby uczestnicy nabywali prawidłowych nawyków postępowania z psami znajomymi oraz obcymi. Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi na zachowania dzieci w stosunku do psa. Modelowanie oraz instruowanie o odpowiednim zachowaniu w obecności zwierząt jest elementem każdych zajęć.

Marta Kubiak – Dogoterapeuta