Aktualności

Od 25czerwca 2013 PSOUU Koło w Świdniku bierze udział w trzeciej edycji projektu systemowego którego celem jest zwiększenie udziału w życiu społeczno-zawodowym osób niepełnosprawnych.

Projekt systemowy pt. „Wsparcie osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym (w tym z zespołem Downa i/lub niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz głębokim stopniem upośledzenia umysłowego III" realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w partnerstwie z Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet I Zatrudnianie i integracja społeczna, Działanie 1.3 ogólnopolskie programy integracyjne i aktywizacji zawodowej, Poddziałanie 1.3.6 PFRON – projekty systemowe.
Projekt adresowany jest do osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym (w tym z zespołem Downa i/lub niepełnosprawnościami sprzężonymi. Celem projektu jest zwiększenie udziału w życiu społeczno-zawodowym osób niepełnosprawnych poprzez objęcie ich kompleksowym wsparciem podczas realizacji projektu na terenie całej Polski.

W ramach powyższego projektu Stowarzyszenie realizuje dwa zadania:

Zadanie 1. Rekrutacja i aktywizacja społeczno-zawodowa osób z umiarkowanym bądź znacznym stopniem niepełnosprawności (w tym z zespołem Downa i/lub niepełnosprawnością sprzężoną).

W wyniku przeprowadzonej rekrutacji w projekcie uczestniczy 10 osób z niepełnosprawnością intelektualną( 9 uczestników WTZ PSOUU Kolo w Świdniku i 1 osoba- uczestnik WTZ PSOUU w Lublinie). Projekt realizują pracownicy Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Świdniku.
Główne działania w zadaniu to:

  1. Przeprowadzenie kompleksowej, funkcjonalnej diagnozy indywidualnego potencjału uczestników projektu oraz przygotowanie indywidualnych planów działania(IPD);
    • diagnoza kompetencji społecznych
    • diagnoza preferencji i predyspozycji zawodowych oraz przygotowanie IPD.
  2. Warsztatowe wsparcie szkoleniowe – warsztaty z zakresu kompetencji społecznych i aktywnego poruszania się po rynku pracy mają na celu nabycie kompetencji potrzebnych do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej oraz do podjęcia zatrudnienia. Obejmują zagadnienia z zakresu:
    • komunikacji interpersonalnej
    • autoprezentacji i kreowania własnego wizerunku
    • aktywnego poruszania się po rynku pracy (instrumenty i segmenty rynku pracy, szanse i zagrożenia wynikające z podjęcia zatrudnienia, metody aktywnego poszukiwania pracy)
    • formalno-prawne aspekty zatrudnienia, świadczenia socjalne, etc.
  3. Wyjazd motywacyjno-szkoleniowy ma na celu
    • wzmocnienie motywacji osób z niepełnosprawnością intelektualną przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu oraz minimalizację lęków z tym związanych,
    • stworzenie sytuacji w miarę samodzielnego funkcjonowania poza domem – bez wyręczających postaw rodzin co wzmocni i rozwinie ich niezależność.
  4. Podnoszenie kompetencji zawodowych (wsparcie przygotowujące do zatrudnienia)
    • organizowanie indywidualnych zajęć praktycznych w trybie ciągłym w zakładzie pracy na otwartym rynku pracy przy wsparciu trenera pracy
    • organizowanie 3-miesięcznych staży rehabilitacyjnych realizowanych na otwartym rynku pracy przy wsparciu trenera pracy.
    • Organizowanie zajęć praktycznych oraz staży rehabilitacyjnych ma na celu wyposażenie beneficjentów w umiejętności praktyczne związane z wykonywaniem obowiązków pracownika (np. obowiązkowość, punktualność) oraz stworzenie warunków do zdobywania doświadczenia związanego z pracą, tak by mógł on podjąć świadomą decyzję o rodzaju wykonywanej pracy.
    • zatrudnienie wspomagane ma na celu (poprzez udział trenera pracy) zwiększenie szans osoby niepełnosprawnej na długotrwałe zatrudnienie
  5. Poradnictwo i doradztwo zawodowe w formie indywidualnego pośrednictwa pracy ma za zadanie zaangażowanie beneficjentów w proces poszukiwania pracy oraz nauczenie ich korzystania z różnych instrumentów na rynku pracy. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną nabędą umiejętności analizowani ofert pracy pod kątem własnych możliwości i predyspozycji, co pozwoli na włączenie beneficjenta w świadomy proces podejmowania decyzji odnośnie drogi zawodowej.
  6. Indywidualne wsparcie w podejmowaniu i utrzymaniu zatrudnienia
    Prowadzone jest przez trenera, który wspiera osobę z niepełnosprawnością intelektualną m.in. w rozmowach z pracodawcą dotyczących stanowiska pracy, zakresu obowiązków, harmonogramu zadań, godzin pracy, wynagrodzenia. Stosuje indywidualne metody uczenia i wsparcia.
  7. Grupowe poradnictwo psychologiczne oraz indywidualne wsparcie motywacyjne psychologa
    Celem jest podniesienie jak również podtrzymanie motywacji na poziomie pozwalającym na aktywne uczestnictwo w kreowaniu ścieżki zawodowej, eliminowanie problemów pojawiających się w trakcie realizacji projektu jak również szukanie rozwiązań w sytuacjach trudnych.

Zadanie 2. Rekrutacja i objęcie wsparciem rodziców beneficjentów, ich opiekunów faktycznych oraz osób długotrwale ich wspierających.

W ramach tego zadania zostaną przeprowadzone dwudniowe warsztaty dla tej grupy beneficjentów. Rodzicom/ opiekunom/ osobom wspierającym zostaną przedstawione informacje, które poszerzą wiedzę na temat możliwości aktywizacji społeczno-zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Wiesława Staszczak
Kierownik WTZ PSOUU
Koło w Świdniku